Stallvärdspass onsdag 10 september – Markarbete – Alonzo

Blev satt på Creon på detta passet men innan fick jag veta att Alonzos ryttare var sjuk så då frågade jag instruktören om jag fick ta Alonzo istället och det var helt okej och jag blev superglad! Jag älskar den hästen och tycker att han är hur go som helst att rida.

 

Kvällens huvudövning var skänkelvikningar: Efter hörnpassering skänkelvikning in mot medellinjen och sedan rakställa och några steg rakt fram innan skänkelvikning ut mot spåret igen. Detta skulle göras i skritt. Ur skänkelvikningen trav och lättridning till en början på A respektive C volten. Sedan fortsätta övningen med "samma" skänkelvikning på andra långsidan. Den här sträckningen på övningen var grunden i detta passet.

 

En stund senare skulle vi ändra övningen lite grann och då skulle vi trava rakt in på första linjen ( dvs hoppa över skänkelvikningen) sakta av till skritt när vi skulle rakställa och sedan skänkelvikning ut till spåret och ur den skänkelvikningen en galoppfattning och galoppera 1-2 varv på A och C volten och sedan avbrott till trav och in på första linjen i trav och sedan ny avsaktning till skritt och vidare iväg på ny skänkelvikning.

 

Alonzo blev supertaggad av detta så han flöt iväg lite grann i skänkelvikningen och bara väntade på att jag skulle ge galoppskänkeln.... Fick ju liksom förekomma honom genom att fatta galoppen senare alt. trava lite innan fattningen. När han blir så här taggad inför galoppfattningar kan man jämföra honom som en slangbella. Man smyger fram med galoppskänkeln och han for iväg som om man skjuter iväg en sten med slangbellan.... Sedan har han en ljuvligt härlig galopp som man bara älskar. Jag kan sitta och galoppera honom hur länge som helst när han kommer in i den här härliga galoppen.....

 

Har bestämt mig för att rida honom utom tävlan på nästa klubbtävling i dressyr då jag vill ha det skarpare bettet (som man inte får ha på dressyrtävling. ) och tänkte ta Valle inom tävlan.

 

Nöjd Alonzo i hagen.....

 

Kommentera här: