Ordinarie pass tisdag 9 september - Markarbete med Jonna

Jonna var kvällens lektionshäst. La på henne dressyrsadel för att jag var inställd på att det var dressyr ikväll, men icke sa Nicke! Markarbete stod på schemat. Jag var inte ensam om att vara inställd på dressyr. Det var en travbomserie och en till galoppen.

Först skulle vi rida i höger varv och vända in i skritt mellan galoppbommarna på fönsterlångsidan. En kvarts framdelsvändning för vänster skänkel och sedan direkt fram i trav och trava över bommarna som låg några meter längre fram. Sedan trav långsidan tillbaka och skritt igen ungefär vid mitten av kortsidan. Övning nr 2 var att vi skulle vända på övning 1 dvs komma in på travbommarna först och sedan ner i skritt för att göra framdelsvändningen vid konan för höger skänkel och sedan fram i trav igen. Dessa två travövningar tyckte jag gick bra men Jonna klonkade i bommarna lite väl mycket. Hon slog i så mycket att hon hade fått färg på kronranden på framhovarna.

Nu till övning 3 var det dags för galopp och då började vi lite enkelt med bara galopp fyrkanten runt och på fönsterlångsidan skulle vi rida an på 3 galoppbommar som var lite svagt upphöjda.

Sista övningen nr 4 skulle vi börja i trav i vänster varv och efter kortsidan skulle vi vända snett igenom och mitten på diagonalen skulle vi fatta galopp och galoppera över bommarna på fönsterlångsidan. Efter bommarna skulle vi jobba hästarna i galopp innan vi saktade av igen.

Tyckte att det ändå kändes bra på det stora hela och det gjorde inget att jag satt i dressyrsadel. Nu hade jag inte haft Jonna på någon markarbetslektion på mycket länge, säkerligen ca 4 år. Det var iaf såpass längesedan jag lotsade henne igenom en blåbärshoppning.... Blev lite osäker och tog tag i manen över galoppbommarna för att störa henne så lite som möjligt i munnen. Är på det stora hela nöjd med dagens pass.

 

Nästa lektion med den här gruppen är om två veckor då det är teoridag nästa tisdag. Det är då hoppning och vi får se om det blir Jonna då med eller om jag får rida Valle istället. Det återstår att se......

 

 

 

Kommentera här: