Extra pass Lördag 6 september – H4:an Curre

Ännu ett inhopp för en elev som inte kan rida sin lektion. Alla inhopp är lika roliga :)
 
Redan när jag skulle upp på stora Curre fick jag rejäla problem; hur 17 skulle jag komma upp? Ställde mig först på ett klosshinder men den kortsidan var visst trasig så jag fick hoppa ner lika snabbt som jag kom upp. Hittade en annan att stå på och efter att både Julia och Åsa fick hjälpas åt att hålla Curre så nära intill att jag kunde ta mig upp.... Sedan var det en annan ryttare som kom ner till paddocken och det visade sig att sadeln inte hade stigbyglar så då fick Åsa traska iväg efter dom.... Händer liksom mycket innan ens vi kommit igång.....

Efter att vi tagit tyglarna och ska komma igång i trav och värma dom i trav så ville Curre annat - GALOPPERA! Han fattade galopp på min signal för trav. Tog nästan ett halvt varv innan jag fick ner honom i trav men han älgade på bra i traven. Så mycket att jag blev tvingad att ta tag i honom ordentligt så att han saktade av till skritt och skrittade lite innan han fick gå upp i trav igen.

När vi sedan skulle galoppera så gick jag ner i skritt och när vi skulle fatta galoppen gav jag hjälperna för trav och då gick han in i galoppen ändå. Han har behaglig galopp men vill gärna dra iväg efter en stund så då är det bara att ta ner en eller två gångarter och sedan upp i galopp igen.
I högervarvet kändes han bättre än vad han gjorde i vänster.

Dagens huvudövning var skänkelvikning och den här gången skulle vi börja med att ha hästens huvud mot väggen ( idag mot staketet ) och efter halva långsidan en volt in mot mitten och sedan skulle vi ha hästens bakdel innanför fyrkantspåret. Vi började övningen i skritt. Efter en stund skulle vi ta det i trav och jag tänkte hur 17 ska det gå med den här stora hästen?!? Skrittade mycket och travade mest på skänkelvikningen. Gick ändå ganska bra i traven

Sedan skulle vi ändra lite på övningen och då skulle vi börja med framdelen innanför spåret och sedan framdelen mot staketet. Gick bra det också!

Curre är ingen lätt häst att rida men det behövs ett antal gånger för att man ska lära känna honom ordentligt och om jag minns rätt så var detta andra gången någonsin som jag satt på honom.

Med tanke på att han kändes som ett lokomotiv så är jag väldigt nöjd med honom.

 

Denna veckan har jag inte suttit på samma häst en enda gång. Det blev Creon, Valle, Alonzo och som sagt Curre.

 

Curre i hagen....

 

Kommentarer:

1 Susanna Maria J:

skriven

Söt häst :)

Kommentera här: