Stallvärdspass onsdag 8 oktober - Beauty

Valle blev Beauty i kvällens stallvärdspass. Tjejen som hade Beauty ville byta då hon ville ha något annat och då frågade jag henne om hon ville ta Valle istället. Jajamän! sa hon. Jag har aldrig tidigare suttit på Beauty och hon hade aldrig tidigare ridit Valle så då blev det att vi bytte.

Hade vikarie den här lektionen...

Tycker att Beauty är en trevlig liten häst och hon känns större än vad hon är i storlek. Dvs liten häst i stort format. I början av passet så tyckte jag att hon flaxade lite grann med huvudet men annars gick hon väldigt stadigt i formen och lätt att sitta på i traven dvs att man inte skumpar särskilt mycket.

Galoppen kändes väldig trevlig och jag hade tidigare sett att hon kunde bocka lite grann i just galoppen så jag var lite orolig i början men det var helt obefogat och hon var istället helt ljuvlig att rida i galoppen.

Kvällens övning var övergångar och böjda spår så vi red mycket på volterna och halva volten skulle vi trava och andra halvan skulle vi galoppera. Här kändes Beauty helt ljuvlig. Trevliga övergångar från galopp till trav och tvärtom.

Jag är supernöjd med henne och det var som sagt första gången någonsin på denna lilla häst. Får jag bara lära känna den här hästen ordentligt så kan jag mycket väl tänka mig att rida henne på en dressyrtävling!

Beauty

 

Kommentera här: