Stallvärdspass onsdag 24 september - Hoppning - Valle

Andra hopplektionen på lika många dagar. Hade Jonna på förra passet och hade gärna velat ha henne även detta men fick Valle. Inget tokigt byte....

 

När jag suttit upp på honom och kommit igång i traven så kände jag att jag hade "kommit hem". Det kändes så tryggt och säkert med honom.

 

Under framridningen skulle vi rida över några bommar i trav på båge och det kändes bra. Visst klonkade Valle i bommarna lite grann men det var inte så mycket.

 

Framhoppningen var på ett räcke på ca 50-55 cm och första gången jag kommer på ett hinder på ett pass brukar jag komma en bit före eller efter hästen men ikväll kom jag helt perfekt och kändes kanonbra! På´t igen och fick till ett lika bra språng och Valle kändes pigg efteråt. Jag var supernöjd!

 

Sedan skulle vi rida en bana med start på de travbommar som vi hade på framridningen, sedan räcket i trav på långsidan och därefter snett igenom och på några galoppbommar och sedan varvbyte och på en oxer.

 

Jag gick ner i trav, egentligen för att byta galopp men jag travade ända fram till oxern och det gick såpass långsamt att Valle valde att inte hoppa. Jag vände ifrån hindret och fattade galopp. Under vägen fram till hindret igen så började hjärnspöket att mala i skallen på mig. När jag hade ca 4 galoppsprång kvar så började jag tveka men gav mig f*n på att jag skulle över och jag tog ett mantag och jag kom över hindret och det lättade i både kroppen och knoppen så tårana började komma. I sådan här situation så är man egentligen inte ledsen utan istället glad, lycklig och lättad över att jag klarade hindret och det dessutom kändes så väldigt bra! Hade gärna kommit en gång till på det efter att alla 9 eleverna hoppat sin runda men då var lektionen slut.

Jag och Valle in action vid annat tillfälle :)

 

Kommentera här: