Ordinarie pass tisdag 7 oktober 2014 - Markarbete - Alonzo

Till detta pass hade jag fått Alonzo. När jag skulle göra iordning honom så saknades kindkedjan och en "snokrem" hade satts dit istället.


Markarbete stod på schemat det här passet och när jag väl kommit upp i sadeln och börjat rida känner jag att jag inte får lika bra respons av Alonzo som jag brukar, vilket beror på snokremmen som ska agera kindkedja.

 

Kvällens huvudövning var att man skulle trava över 4 bommar på A kortsidan och sedan mitten på långsidan skulle man fatta galopp och galoppera över två galoppbommar som stod på C volten. Gick bra till en början och efter en stund höjdes bommarna upp från lägsta till högsta och då började jag bli lite allmänt nervöst när man har en häst som gärna tycker att det är kul och galopperar fortare än vad man själv vill....

 

Jag saktade av till skritt efter travserien och skrittade en bit innan jag långsamt gick över till trav mot den upphöjda galoppbommen och några meter innan drar Alonzo iväg i full karriär (i galopp) så man får ta tag i manen och hoppas att det går bra över.... Oftast hade jag lite för långa tyglar så jag hann inte korta upp dom så att jag kunde komma på andra bocken men jag tog första bocken några gånger och sedan var jag nöjd med det. Avståndet mellan bockarna var ca 5-6 galoppsprång.

 

Är överlag nöjd med Alonzo på detta passet.

 

 

Kommentera här: