Ordinarie pass tisdag 14 oktober - Hoppning- Valle

Efter söndagens avfallning på klubbtävlingen var det nu dags för en hopplektion i min ordinarie grupp. Fick Valle men jag hade egentligen velat ha Salvador.
 
Började med att värma upp hästarna i alla gångarterna innan det var dags att börja hoppa.
 
Vi började travhoppa på ett räcke och det kändes bra. Sedan när vi bytte hinder och gångart till galopp så gick det bra då oxå men när vi skulle ta oxern som instruktören byggt upp så blev det totalstopp!
 
Redan innan jag ens hade börjat rida an mot det så kände jag paniken och rädslan komma. Jag var rädd för att Valle skulle vika av mot höger igen eftersom han gjorde det på tävlingen 2 dagar tidgare. Sa då till instruktören att jag står över.
 
Hon gav sig inte jag skulle hoppa den ändå så hon la ner frambommen på ena sidan och jag fattade galopp och skulle rida an mot det. I svängen innan jag vänder upp mot hindret kände jag paniken komma igen och jag avbryter och bryter ihop (tårarna rinner ordentligt på mig nu)
 
Instruktören tar bort bakbommen helt och jag blir rejält påhejad av mina ryttarkamrater på hästarna samt de som står på läktaren och jag kommer på det som ett räcke och då funkar det men det är ju grymt jobbigt att hoppa hindertypen som man nyss flygit av på....
 
Tänkte sedan i efterhand att man kunde ställt en häst på högersidan som lite avskärmning så hade jag nog kunnat komma på oxern i sin helhet för rädslan satt i att han skulle vika av åt sidan. Att jag inte skulle ställt en häst på vänster var för att hindren stod uppställda så att ett annat hinder blev som en infångare på vänstersidan.
 
Får göra så nästa gång jag hoppar.....
 
Bild från hinder nr 1 på klubbtävlingen den 12 oktober.....
 
 

Kommentera här: