Klubbtävling hoppning 12 oktober - Valle 60cm

Eftersom att Salvador inte var pigg dagen innan så beslutades att han skulle få vila den här tävlingen och jag fick byta till Valle istället som jag också har hoppat en hel del.


När jag nu fick byta häst dagen innan och jag har inte riktigt samma goa känsla på honom som jag har på Salvador, har jag varit grymt nervös ända fram tills jag började hoppa fram på oxern.
 
 
Fick bra framhoppningshjälp av en god vän som stöttade mig hela vägen och allt kändes kanon!
 
 
Gick sedan in på tävlingsbanan.
Kom i mitt tycke i bra (lagom) tempo till hinder nr1 och språnget kändes bra. Går ner i trav strax efter och fattar ny galopp till tvåan då det var varvbyte. Missar lite i språnget över tvåan (räcke) och sedan går det undan till trean som är en oxer så jag försöker bromsa lite och det känns ganska bra över det hindret. Sedan varvbyte igen och kort anridning mot hinder 4 ett räcke med plank i mitten sedan var det 7 galoppsprång till en oxer som vi kom väldigt stort över och sedan skulle det varit 9 galoppsprång till ett räcke med plank och där tog Valle ner huvudet 2 galoppsprång innan och jag får ett stopp. Vänder tillbaka och tänker att jag ska ta det i trav men det går så långsamt fram så jag får ett stopp till. Beslutar mig för att ta det i galopp och då kom jag över medan några vänner smackade på honom.
 
 
Kände mig nöjd där så jag funderade litet ögonblick på att avbryta men tänkte lika fort " Ä f*n, har jag kommit så här långt så ska jag hoppa färdigt!" Laddar mot hinder 7 en oxer som jag tycker ser lite högt ut jämfört med de andra hindren och kommer över det bra. Glömmer för en sekund vart hinder 8 är så jag får en slingrig väg dit och får ett schysst språng över det. Till hinder nr 9 har jag samma tempo som till de andra 8 och precis innan Valle ska hoppa av mot Kaktus-hindret (Hinderstöden är utformade som en kaktus och mörkgröna bommar med svarta tunna ränder på) får han för sig att "NÄ! Jag tänker inte hoppa detta för det är läskigt så jag viker av istället!" Jag är givetvis inte beredd på denna manöver som han gör och jag dimper ner i backen. "UTESLUTEN pga avfallning!
 
 
Jag ligger kvar lite grann då jag tappade luften lite lätt och för att jag skulle få ner flåset lite grann. Slog mig? Ja, fick en blå armbåge och sedan öm i höftböjaren.
 
 
Hela rundan på film:https://www.youtube.com/watch?v=HJMmigVtStE&feature=youtu.be
 
 
Valle och jag på första hindret.....
 
 

Kommentera här: