H4:an Tisdag 30 september - Dressyr - Alonzo

Temat för den här lektionen var sits och övergångar. Att jag fick Alonzo kunde inte bli bättre för att han är så superlätt att rida övergångar på. Jag känner ju hästen ganska väl vid det här laget och jag gör mestadels övergångarna mellan trav och skritt med endast sätet. Behöver inte ta i honom alls.
 
Huvudövningen idag var skänkelvikningar på förlängda hörnlinjen.Vi började i skritt genom att vända upp från C och skulle gå några steg rakt in på linjen innan vi flyttade hästarna till bokstaven K och sedan en hörnpassering och skritt ner till C igen och börja om övningen. Innan vi började detta så la vi upp stigbyglarna framför sadeln.
 
Efter en stund skulle vi börja trava, jag och Alonzo var då mitt inne i skänkelviknngen och då begärde jag trav under övningens gång vilket han var med på.
 
När man gör skänkelvikningar på Alonzo speciellt i trav så bara han flyter iväg när man lägger på sidförande skänkel lite lätt.
 
Jag bara älskar den hästen!!!
 
Tanken är att jag ska rida honom på nästa klubbtävling i dressyr den 19/10 utom tävlan då han går på pelhamstång och det är tyvärr inte giltigt bett i dressyren. Det ska bli kul att se vad jag kan få för bedödmning på honom.
 
 

Kommentera här: