H4:an tisdag 23 september - Hoppning med Jonna

Inför detta passet har jag varit grymt nervös för jag har bara hoppat Valle (och Topzy som jag lånade en gång på en hoppkurs då hon nu är privathäst) sedan jag kom igång med hoppningen ordentligt i våras.
 
Jonna hade jag senast hoppat i oktober 2010 dvs för nästan 4 år sedan och det var på en blåbärshoppning där jag trillade av efter mållinjen då jag och Jonna hade olika åsikter vilken väg vi skulle gå....
 
men, men, det måste ju bli första gången någon gång så det var bara att mota bort rädslan och tuta och köra istället! Håller ni med om det??
 
 
Vi hade två saxar (kryss) med 5 galoppsprång emellan. Detta låg till en början i travbommar och sedan var det travbommar 2st och sedan skulle vi travhoppa den andra saxen. Skulle komma på detta 2 gånger vardera och andra gången fick jag lugna Jonna?!? lite grann för hon ville springa på lite för mycket. Hon som inte tar fler steg än nödvändigt i vanliga fall...

Sedan kom den andra saxen upp och vi skulle komma in i galopp och första svängen på serien hoppade jag lite före hästen och det höll på att gå riktigt galet då jag även tappade tyglarna lite grann men han samla upp allt tills nästa saxhinder kom och vi hoppade det fint. Andra (och sista) gången på övningen kom vi väldigt fint in och hade bra tempo på henne de 5 galoppspången (som blev 6 jämna och fina) och fick ett bra språng ut ur serien och jag blev nöjd med henne.


Trots att jag var nästintill livrädd till en början då jag inte har hoppat den här damen på så lång tid, gick detta myckekt bättre än jag vågat räkna med. Är supernöjd!

 

 

Kommentera här: