Extra pass med H2 fredag 3 oktober - Markarbete - Jonna

En av eleverna i den här gruppen träffade jag på tisdagen som då var stallvärd och frågade mig om jag kunde rida för henne på fredag. I och med att det var en H2:a så tänkte jag först nja, jag är väl lite överkvalificerad för den gruppen men ok, vi kör!
 
Det visade sig att det var markarbete och jag tänkte först ta dressyrsadel på Jonna som jag skulle rida även den här kvällen. Hittade dock ingen dressyrsadel så då fick det bli hennes vanliga sadel istället som de hade bytt ut efter att sadelprovare varit där och den här sadeln ger mig skav..... inget kul alls.... gör dock inget när det är markarbete.
 

Började att värma hästarna skritt där vi fick rida fritt i båda varven och även sedan i trav men de andra höll sig i samma varv i traven och då gjorde jag det oxå så det blev istället gemensamt varvbyte och strax efter lite värmning i galopp oxå.

 

Huvudövningen var bomarbete på medellinjen.

 

In på medellinjen i galopp och galoppera över en galoppbom och sedan ner i trav och sedan trava över ett antal (räknade dom aldrig) travbommar och sedan ny galoppfattning och galopp över nästa galoppbom och därefter ner i trav-skritt och ansluta sig sedan till övriga runt fyrkanten.

 

Första gången jag kom på den här övningen så var tempot lite för högt och hon var lite lång och då fick hon bommen mellan sina framben.

 

För varje gång jag kom sedan så red jag ihop henne mer och mer och sista gången jag kom på det, fick hon hovarna på rätt sida om bommarna.

 

Medan jag skrittade runt och väntade på min tur så började hon (Jonna) bli riktigt fin i formen så när vi travade av hästarna, kändes hon superfin

 

Är väldigt nöjd med passet idag!

 

 

Kommentera här: