Extra pass med H2 fredag 17 oktober - Dressyr - Alonzo

Har en go ledig fredag eftermiddag och jag är ute och "rekar" i Viared med buss vart vi bäst ska kliva av bussen när vi flyttar vårt jobb om några veckor.... Rätt som det är så plingar det till i mobilen och får frågan om jag vill rida den här fredagen. Nja, jag är ganska trött så jag vet inte men jag frågade vilken häst jag skulle rida i såfall och det visade sig att det var Alonzo. Svarar då GÄRNA! Jag ska ju tävla honom utom tävlan på söndag i LB:1 så det kan ju vara kul att få rida igenom/känna lite på honom innan....
 
När jag sedan kommer tillbaka till stan så var det dags att bege mig hemåt så snart det var möjligt (tar en stadsbuss hem) för att byta om och sedan Rydboholmsbussen ut till ridhuset för att rida detta extra passet.
 
Kändes samtidigt lite pinsamt att hoppa in i en H2:a när man själv är på nivå 5 kanske 6 och det var dressyr. Blev snabbt avhjälpt genom att det var vikarie och den här "tjejen" har jag tidigare hjälpt med hennes hästar och det var säkerligen runt 18 kanske 19 år sedan. Superkul att rida för henne igen.
 
Blev något förvånad när hon sa att vi skulle rida bogen in/ tagen bakdel på den här lektionen. Alla andra elever blev som stora frågetecken när instruktören frågade om de hade ridit detta tidigare. Övningen för passet blev istället "vanlig" skänkelvikning utefter fönsterlångsidan med hjälp av koner. Rida in till kvartslinjen i skänkelvikning och sedan några steg rakt fram och sedan skänkelvikning ut till spåret igen och sedan en ordentlig hörnpassering. Började i skritt och sedan i trav. Alonzo kändes superfin i den här övningen.
 
I slutet av passet kom galoppen och då skulle vi öka och minska volterna och sedan också rida runt fyrkanten i galopp och det tyckte hästarna var kul att få sträcka ut i galoppen.
 
Nöjd med passet även den här gången!
 
Känner mig taggad inför söndagens dressyrtävling med bra pass i kroppen.
 
Alonzo
 
 
 
 

Kommentera här: