Torsdag 6 november – Dressyr – Räbell

Till kvällens stallvärdspass var jag inte direkt lycklig över instruktörens val av häst till mig..... RÄBELL! Han står högst på min lista över hästar som min rygg absolut INTE gillar. För er som inte vet vad detta är för häst så är han ridskolans stötigaste häst att sitta på. Det är ju inget vidare för mig som redan har ont i ryggen. Men, men, jag fick väl hoppa upp och testa.


Blev mycket lättridning och fältsits (ja, det heter numer tvåpunktsits) så fort jag hade chans till det. Räbell är ju en häst som får sin energi uppåt dvs att han är mycket på stället och ex travar.....


I andra galoppen i framridningen tänkte jag se hur mycket jag kunde få honom att springa... Då kunde han verkligen GALOPPERA! Fick så bra fart att jag till och med kom i kapp andra hästar.....


Passets huvudövning var bogen in dvs att hästen ska gå med framdelen (frambenen) innanför spåret och bakdelen på spåret och det tyckte inte Räbell var särskilt roligt men jag lyckades ändå att få till några bra sådana så att jag fick beröm för dom.


Jag gav mig hela tiden 17 på att hästen skull GÅ FRAMÅT och inte bli stillastående på stället och om man får skryta lite så tycker jag att ändå gick riktigt bra för att inte tycka om hästen.


Enda gången jag faktiskt kan tänka mig att rida hästen är när det är hoppning och ev markarbete. Det är just vad vi ska ha de två närmaste gångerna så jag blir nog kvar på honom...........

 

 

Kommentera här: