Tisdagspasset 28 oktober – Dressyr – Jonna

Fick Jonna på kvällens (och veckans enda) lektion. Vi var nere i nya manegen då stora var upptagen pga underhållsarbete av underlaget. 30-års jubilerande Änglahoppet startar på torsdag och håller på till söndag då finalerna går.

Åter till lektionen.
I och med att Jonna inte är särskilt känd för att ha egen motor och driv så fick jag gå på henne ordentligt från första skrittsteg. I traven började jag öka rejält på långsidorna och efter en stund så lärde hon sig att när vi kom ut på en långsida skulle vi springa fort. Så fort att vi föll in i galopp vid ett tillfälle.
I galopparbetet gjorde hon som hon alltid brukar göra - minska på volten "-Man behöver ju inte springa lika mycket om man genar i volten och hörn....." tänker hon då. Det gäller att man är med där så att man inte åker av istället. Hon kändes bra i galoppen i båda varven men liiite bättre i vänster tycker jag

Passets huvudövning skulle vi rida övergångar på 4 serpentinbågar och i slutet skulle vi trava alla bågarna. Övergångarna bestod i först skritt halt skritt vid bestämda punkter. Sedan skrittövergångar (trav - skritt - trav) på samma sätt innan vi tog bort skrittövergångarna helt.

Många i gruppen var osäkra på just serpentinbågar med 4 bågar så i slutet av passet hamnade jag först i ledet och då kunde jag koncentrera mig mer på övningen än att försöka följa efter de andra, då fick de följa efter mig istället och då blev det fina bågar....

Hade inte räknat med att få Jonna idag så jag blev givetvis besviken men är ändå nöjd med henne. Fick henne dit jag ville och hon kändes fin i galopparbetet.

 

 

Kommentera här: