Tisdag 21 oktober - Voltarbete – Alonzo

Kul att få sitta upp så här nära inpå tävlingen då det kändes superbra!. Vi skulle ha voltarbete men vi började med att värma hästarna. Det gjorde vi genom att rida skänkelvikningar i skritt och trav. Avslutade framridningen med galopparbete. Efter lite paus för hästarna skulle vi ge oss på dagens huvudövning - voltarbete.

Vi skulle börja med höger varv och på fönsterlångsidan lägga två volter i trav en i början och en i slutet. Hörnpassering och sedan galoppfattning på kortsidan. Fortsätta galoppen på långsidan och därefter på mitten en 10m volt i galopp och sedan avbrott till trav på mitten av nästa kortsida.

Blev lite kaosartat i början då alla inte riktigt hängde med på hur vi skulle rida övningen. Löste sig efter ett förtydligande av övningen.

Sista gången jag kommer på galoppvolten får jag till den så gott som perfekt och att det kändes kanon! WOW!!!


Sedan var det dags att trava av hästarna för idag....


Alonzo låg på större delen av passet så jag fick kämpa för att hålla honom lugn så att han inte skulle "älga iväg".... Speciellt där vi skulle fatta galopp. Han började tagga för galopp redan innan jag går in på sista travvolten innan hörnpasseringen men jag försökte givetvis att hålla honom lugn och det lyckades jag ganska bra för att instruktören märkte inte av att han låg på....

 

 

 

Kommentera här: