Tisdag 11 november – Hoppning – Salvador

Har ikväll varit på ridhuset och ridit lektion. På schemat var det hoppning och vi började lektionen med att plocka in materialet. Det blev ett kryss, en oxer och slutligen ett kryss med två galoppsprång emellan.
Jag var först och vi skulle börja med att travhoppa en gång på ett kryss och jag fick redan från början superbra känsla över hindret...... meeeeen sen så tyckte jag att nästan allt gick åt skogen. Hängde med dåligt över hindren men jag tog rejäla mantag varje språng.

Efter travhoppningen skulle vi komma på samma hinder i galopp och det kändes oxå helt okej. Två krysshinder sattes upp och då började jag komma i obalans då jag inte riktigt hann tillbaka innan nästa hinder kom. Jaja, det får lösa sig.

Sedan kom oxern upp och då tyckte jag att det kändes för högt och då började hjärnspökena komma igen men jag bad Åsa att lägga ner hindret på ena sidan på både fram och bakbommen. Då kände jag att nu kan jag komma på det och gick bra över.

Därefter bytte vi varv och kom på hindren från andra hållet och då hade jag bara begärt ner ena sidan på frambommen på hindret och då när jag hoppade första krysset så känns allt så fel så jag börjar tänka bakåt och bromsa istället för att försöka komma i balans och rida på istället men jag fick inte stop på Salvador som jag satt på så han hoppade oxern nästan stillastående och sedan blev det stopp istället på sista. Förlåt Salvis! På´t igen och nu så gick det mycket bättre men jag tänkte så mycket på att ta tag i manen under sprången så jag tappade till och med tyglarna och det gick undan!, tyckte jag iallafall!! Fick samlat upp tyglarna i slutet av kortsidan och kände mig ändå ganska nöjd med vad jag presterade denna lektion!

Blev ju inte att jag hoppade en "hel" oxer den här gången men jag är snart där iaf. Det som saknas är att lägga upp frambommen på båda sidorna. Troligen fixar jag det nästa gång jag hoppar....

Kände att jag inte riktigt fick flytet i hoppningen idag som jag annars brukar ha. Det är inte ofta vanligtvis att jag tar tag i manen men idag blev det i varje språng. Förhoppningsvis blir även det bättre med tiden.

Fick massor av beröm och kramar av mina goa vänner i stallet och det värmer väldigt gott. Kände oxå att tårarna var nära för jag ändå var så glad att jag så gott som hoppade oxer igen, glädjetårar givetvis.

Självfallet fick Salvis massa godis av mig efter passet då jag fick dåligt samvete att jag dragit i honom....

Torsdag är det nytt ridpass - stallvärdspass på säkerligen Räbell och då är det MARKARBETE och veckan efter HOPPNING igen fast på torsdagen. Tisdag nästa vecka är det dressyr.

 

 

Kommentera här: