Onsdag 19 november – Stand-in i H4:an, Hoppning med Alonzo

Jag var stand-in i min gamla stallvärdsgrupp ( H4:a ) och jag hade önskat en mjuk häst att sitta på för jag hade räknat med att det var dressyr idag men icke sa Nicke!! Hoppning stod på programmet och jag hade fått min "loverboy" Alonzo . Tänkte då hur 17 detta skulle gå men det gick långt över förväntan! Supernöjd är att ta till i underkant!!


Övningen för passet var 3 hinder på långsidan. Först en sax som vi skulle komma på i trav, travbom framför. Sedan 5 galoppsprång ( jag lyckades klämma in 6 ) till en plastbock på högsta (säkerligen runt 50cm) och i slutet av passet så stod ett räcke (kryss för mig) med ett galoppsprång bort.


Första gången jag hoppar Alonzo men har sett att han kan dra järnet om han vill det men jag försöker att behålla kontrollen på honom men i sista rundan säger Elin att jag ska ta tag i manen och låta honom vara på de två sista. Givetvis känner jag att jag tappar kontrollen på honom och hoppas att jag ska sitta kvar på honom och det fixar jag men i svängen efteråt tyckte jag att det gick vääääldigt fort och ingen kontakt med honom i munnen. Får tag på tyglarna ordentligt igen och jag kunde andas ut....


Är supernöjd med detta passet då det var första gången jag hoppade honom. Tidigare har jag haft honom på markarbete med bockarna på lägsta, typ 20cm och det var säkerligen för ca ett år sedan. Därefter inget markarbete/hoppning förrän idag med just Alonzo .

 

 

Kommentera här: