Dressyrtävling söndag 19 oktober – Jonna och Alonzo

Den här tävlingen satsade jag på att göra två starter en med Jonna och en med Alonzo som fick gå utom tävlan pga dels pelhamstången och att det var min andra start i klassen LB:1.

 

Först ut var Jonna.

 

Hon kändes fin och framåt på framridningen och jag värmde henne med lite lösgörande arbete och givetvis arbete i alla gångarter för att hon ska bli ordentligt uppvärmd.

 

Programmet kändes väldigt bra MEEEEN jag ”råkade” rida ut i hörnen under båda serpentinbågarna! Ajabaja!!! Det får man absolut inte göra! Hade en instruktörsröst i huvudet som sa: ”-Ordentligt ut i hörnen!!” så då gjorde jag det.... Jaja, får tänka på det när jag rider nästa dressyrtävling.... I övrigt tycker jag att Jonna kändes fin programmet igenom.

 

Resultat: 162p eller 55,86%

 

Andra hästen ut: Alonzo

 

Jag har aldrig ridit honom med sporrar så då fick han gå utan även denna gången. Kändes också väldigt fin på framridningen men när vi väl kom in på banan och skulle rida programmet, kändes det som att hästen ”dog” dvs att hur mycket man ”bankade” på honom så hände det inte mycket.... På första galoppdiagonalen hade jag i planen att jag ”bara” behövde lätta i handen så skulle han ge sig iväg i sin snabba galopp men ack vad jag förtog mig. Blev rejält överraskad av att det inte hände så mycket när jag drev honom framåt. Bestämde mig för att på nästa diagonal att ge järnet och jag drev på för kung och fosterland. Kommentar på protokollet: ”Bra satsat!”

 

Även här missade jag på hörnpasseringarna i serpentinbågarna och fick ”kritik” för det. Inte bra att missa det två gånger på en och samma tävlingsdag!

 

 

Resultat: 172,5p eller 59,48% som dessutom är nytt personbästa i dressyren!

 

 

Kommentera här: