Stallvärdspass torsdag den 22 maj - Räbell

Efter att ha ridit lektion två dagar i rad så kommer det ett tredje pass: Hoppning med Räbell.
 
Förra gången jag hoppade honom var han såpass framåt att jag inte behövde sporrar så då skippade jag dom den här gången oxå och det skulle jag inte ha gjort!
 
Jag kommer inte ihåg när jag senast fick slita som ett djur för att få Räbell att ta ETT steg framåt.
 
Kvällens huvudövning var hoppning och vi skulle hoppa bana. Kul är det givetvis men hade varit ännu roligare om Räbell hade egen bjudning så att man inte behövde driva på honom i vartenda steg....
 
Redan i framridningen kände jag att han inte hade egen drivning så jag travade och skrittade omvartannat och när jag kom till galoppen så försökte jag göra ökningar utefter långsidorna för att försöka få igång honom och det gick ganska bra. Sedan var jag nöjd med framridningen. Han hade dessutom gått lektionen innan så han var redan "uppvärmd och klar".
 
Vi började med att hoppa fram på två räcken som står på läktarlångsidan. Detta gick bra fast jag fick driva som en gnu fram till första hindret och sedan fortsätta driva mellan hindren, suck.
 
Banan som började på de två hinder som vi hoppade fram på i höger varv. Sedan vidare ner till kortsidan för att vända halvt igenom på ett nytt räcke och sedan vända in mellan de två första över en liten sax upplagd på sockerbitar. Därefter galopp hela vägen runt de första två hindren till nästa långsida (här tröt orken fullständigt, hade sådan mjölksyra i benen att jag nästan började gråta. Lyckades hitta lite extra energi någonstans) och där låg först 3 galoppbommar och sedan en oxer med ett kryss i framkant. För min del så togs den bakre bommen bort, då jag inte riktigt är klar med att hoppa oxer. Med tanke på att jag var helt slut när jag kom fram till sista hindret var jag bara glad över att oxern hade blivit ett kryss istället :)
 
Vi avslutade passet med att skritta ut en sväng den varma torsdagskvällen....
 
Räbell i sin box i stallet....
 
 
 

Kommentera här: