Stallvärdspass Torsdag 15 maj – Creon

Stallvärdspass på Creon den här torsdagen. Det var ju ett tag sedan jag satt på den hästen och vad jag minns av honom så var han väldigt trög och man fick använda både spö och sporrar för att han skulle ta ett steg framåt.... Jag undrade vad instruktören tänkte på när hon satte ut hästarna....

 

Blev dock glatt överraskad, det var krut i hästen! Det var så att jag fick plocka av sporrarna redan under framridningen för att han var såpass pigg.

 

Spöt la jag ifrån mig en stund efter att vi börjat med huvudövningen som var att vi skulle trava över 3 bommar och sedan skänkelvikning för höger skänkel och sedan 3 nya bommar som låg på böjt spår där vi skulle lägga en volt och avsluta volten med att gå över bommarna igen. Ny skänkelvikning, denna gången för vänster skänkel och sedan trava över sista bomserien på 3 bommar. Sedan valfritt arbete till första bomserien. 

 

Jag valde att fatta galopp och galoppera över de två galoppbommarna på motsatta långsidan. Creon tyckte att det var superkul så att han lärde sig ganska snabbt att det var galopp direkt efter sista bomserien så han gick och laddade under sista halva av travövningen och när jag smög fram med galoppskänkeln så for han iväg som en kanonkula... Aldrig tidigare ridit honom så här pigg så det var en glad överraskning!

 

När vi gjort detta i båda varven var det dags att trava av hästarna och avsluta lektionen.

Creon kikar ut ur sin gamla box i väntan på att få komma ut och jobba.....

 

Kommentera här: