Stallvärdspass tisdag den 29 april - Valle

I den här gruppen kommer jag från och med nästa pass att vara min ordinarie. Att jag byter grupp är för att jag vill hoppa mer nu när jag börjat komma igång med det. Inget fel med en dressyrspecial men känner att jag vill hoppa lite igen.

I och med att det var markarbete denna gången och hoppning nästa gång så hade jag önskat någon av Räbell, Valle och Salvador så det blev Valle den här gången.

Efter sedvanlig framridning i alla gångarter var det dax för dagens huvudövningar.
Övning 1 var travbommar på en form som en stigbygel. Först en rak linje med tre travbommar och sedan skulle vi ställa hästarna tex till höger (i höger varvet) och trava över tre bommar på båge och sedan ha raka hästar igen över den första bomserien.

Tycker att detta gick bra med Valle och han trampade på ordentligt. Han är ju alltid lite stel så det är ju inte alltid så lätt att få honom formad runt inner skänkeln.

Övning 2 var det lite mer fart. Nu har vi växlat upp till galopp och skulle galoppera över tre galoppbommar som låg på varje tredjedel av volten och här skulle vi försöka få jämnt antal galoppsprång mellan varje bom. Detta skulle även göras i tvåunktssits (fältsits) och där fick jag beröm för min stadiga tvåpunktsits. Fick även till en bra rytm över galoppbommarna och allt kändes väldigt bra. Är taggad inför hoppningen nästa tisdag.

 

 

Kommentera här: