Stallvärdspass H6 måndag 26 maj - Creon

Det känns som att jag har fastnat lite grann på Creon nu. På de två senaste veckorna har jag ridit honom 3 gånger med dagens pass. Skulle dock inte förvåna mig om jag får honom imorgon med på mitt ordinarie ridpass.
 
Till dagens pass.....
 
Den här dagen och kvällen var grymt varm och det blir ju självfallet varmt även för hästarna så vi började lite lugnt och försiktigt med lugna skänkelvikningar direkt efter att ha tagit tyglarna och i hörnpasseringarna skulle vi rida en kvarts framdelsvändning.
 
Övningen gick till så här: Efter hörnpassering med en kvarts framdelsvändning skulle vi rida skänkelvikning in till hörnlinjen och sedan rida en bra bit rakt fram och sedan skänkelvikning ut mot spåret igen och i nästa hörnpassering en kvarts framdelsvändning.
 
En stund senare skulle vi göra en travövergång mellan skänkelvikningarna. Nästa förändring var sedan att allt skulle göras i trav och vi skulle ta bort kvartsvändningarna i hörnpasseringarna och istället rida ordentliga hörnpasseringar. På kortsidorna skulle vi rida lätt och lägga en 20m volt innan vi skulle rida an på skänkelvikningarna igen.
 
Sista ändringen av övningen var att vi skulle byta ut travvolten på kortsidorna mot galoppvolter och då vaknade Creon ordentligt. "-Tjohoo!!!! Galopp, superkul!!!" tyckte han och eldade på ordentligt. Så mycket faktiskt att jag blev tvingad att ta hjälp av väggen för att få ner honom i trav innan jag skulle ut på långsidan för skänkelvikningen.
 
Han lärde sig övningen väldigt fort och det var ett antal gånger som han började själv med skänkelvikningen tillbaka till spåret innan jag har sagt något att han ska göra det. Fick då istället rikta in mig på att få honom att lyssna på MIG istället för att han ska få göra så som han TROR att det ska vara....
 
Är nöjd med honom idag då han gjorde väldigt fina skänkelvikningar och framdelsvändningar. Han var med mig hela tiden och när vi hade en skrittpaus skulle vi rida dom i ökad skritt och där fick jag oxå till det riktigt bra.  Det man skulle önska mer av honom är att få honom mjukare i högersidan för i vänster var han riktigt fin även idag.
 
Creon och jag i lördags
 
 

Kommentera här: