Ordinarie torsdagspass 1 maj - Alonzo

Detta torsdagspass var inte som alla de andra - det var det sista för mig innan jag byter ordinarie grupp till en Häst-fyra på tisdagar där jag kommer att få hoppa lite grann. Det är ju svårt att hoppa i en dressyrspecial.... 
 
När jag började i dressyrspecialen (först på lördagar) så var jag totalt livrädd för allt vad bommar hette men nu har suget efter hoppning växt fram och nu är jag supertaggad för hoppning och tycker att det är hur kul som helst. Har ju dock lite kvar att övervinna, att hoppa hindertypen oxer (längdhinder) och att kunna hoppa högre än 60 cm.
 
Till passet som detta inlägget egentligen handlar om.....
 
 
I och med att detta var det sista passet med detta gänget hade jag önskat min favorit Alonzo. 
 
Vi började med att skritta ut en kort sväng som framskrittning och när vi kom tillbaka kunde vi ju börja trava hästarna direkt. Kände under högergaloppen att detta kunde bli ett riktigt bra pass för Alonzo kändes fin redan i framridningen och jag sa till instruktören att jag kunde sitta och galoppera hur länge som helst för att han kändes så fin. :) 
 
Huvudövningen för passet var en evighetsövning innehållande bogen in och tagen bakdel (förvänd skänkelvikning). För er ridkunniga: Vänd upp på medellinjen i bogen in, varannan gång höger och vänster varv, Djup hörnpassering och tagen bakdel på diagonalen mot medellinjen och när man kommit upp till medellinjen ställa om hästen (ex till vänster om man kom i höger varv) volt mot fyrkantspåret/väggen och sedan tagen bakdel igen ut mot nästa hörnpassering innan man vänder upp på medellinjen med bogen in igen och gör samma sak åt andra hållet. Hästarna blir superfina av den här övningen och jag tänkte göra övningen lite svårare genom att lägga in galopp på volterna mot väggarna då det inte kom något möte på medellinjen ifall jag inte skulle få stopp på galoppglade Alonzo. Han var dock inte med mig riktigt där när jag ville ha galopp. Det var precis om han sa till mig: "-Ska det verkligen vara galopp här?!?! Japp, svarade jag och då fattade han lite galopp.
 
I slutet av passet fick vi en stund för oss själva och då hade jag lite "lekstuga" med Alonzo och då fattade jag galopp direkt på honom och jag älskar att galoppera den hästen och jag tänkte att nu testar jag en båge från ena kortsidan till nästa och han var med mig till 100% och var superfin i den förvända som blir en bit i bågen. Som mest var jag uppe på medellinjen och galopperade innan jag kom ut innan hörnpasseringen. Kunde göra detta i båda varven då han var superfin. 
 
När jag red runt min instruktör i högervarvet så tog jag fram båda händerna halvvägs fram över halsen på honom och han gick kvar i formen. Jag hade säkerligen kunnat rida serpentinbågar med byten i varje båge men det var inget jag tänkte på då men när han är så här fin så är det en dröm att rida honom och man vill aldrig sluta rida honom....
 
Ett perfekt avslut i dressyrspecialen!!
 
Jag och Alonzo
 
 

Kommentera här: