Ordinarie pass tisdag 20 maj - Jonna

Dressyrpass med Jonna blev det den här gången. Jag var inställd på att rida favoriten Alonzo men Jonna är oxå trevlig att sitta på, dock lite stötigare än Alonzo.
 
Vi började passet med uppvärmning i alla gångarterna och sedan började huvudövningen. Idag skulle vi rida långa skänkelvikningar och hålla oss ett par meter innanför spåret då vi inte skulle ha någon hjälp av väggarna.
 
Började övningen i skritt och vi beordrades upp med stigbyglarna. Jag tyckte att det kändes bra under skrittarbetet och jag fick med Jonna bra i skänkelvikningarna då de var ganska långa med svag tvärning.
 
Sedan när det var dags för travarbete, jobbade jag hästen en stund utan stigbyglarna men sedan gjorde det såpass ont i knät av allt studsande så jag blev tvingad att ta stigbyglarna och då kändes det mycket bättre och då kunde jag koncentrera mig på övningen ordentligt igen.
 
Jonna kändes bra även i traven och jobbade på duktigt. Allmänt kändes hon väldigt fin men har ett par olater och det är att hon gärna vill gena på volter och i hörnpasseringar samt att när hon fattar galopp går ur formen i själva fattningsögonblicket. Det är ju inget som man tycker om som ryttare. Går nog att förbättra men endast för tillfället om man ger sig 17 på att man ska lyckas att få till EN bra fattning undere passet. Är nöjd med henne på detta passet.
 
Jag och Jonna i stallet vid ett annat tillfälle ;)
 
 

Kommentera här: