Gästinhopp i H4:an onsdag 21 maj - Alonzo

På morgonen när jag jag var på jobbet plingade det till i mobilen och då var det en av mina facebookvänner som inte kunde rida den här kvällen och efter lite funderingar fram och tillbaka så sa jag ja till att ta lektionen.
 
Framåt eftermiddagen fick jag veta att jag skulle rida Creon och det tyckte jag var helt okej på markarbete. Hade honom i torsdags på just markarbete och det hade gått väldigt bra.
 
När jag sedan kommer till ridhuset i sällskap med en annan elev får jag se till min förvåning att jag ska rida min favorit Alonzo! Blev ju superglad för det  :)
 
 
När vi väl kommit upp på hästarna och värmt dom lite grann skulle vi börja på övningen som inledde med 4 st travbommar och en bra bit längre fram var det två "sockerbitshinder" som låg på lägsta höjden. Här skulle vi trava in och sedan sakta av till skritt några steg och innan traven igen skulle hästen kännas avslappnad och sedan igång i trav igen och trava över dessa två sockerbitar.
 
Efter en stund så förändrades övningen och då skulle vi ta sockerbitarna först och sedan travbommarna. Då hade avståndet längts mellan sockerbitarna och travbommar låg kvar oförändrat. Nu skulle vi komma in i galopp och efter sockerbitarna ner i trav och trava över de 4 travbommarna. Inte det lättaste att växla ner en gångart på "ångloket" Alonzo för han älskar att galoppera och ta allt i så hög fart som det bara går....
 
Avslutningsvis har instruktören satt upp en serie med varannat sockerbitshinder och vartannat bom på marken som vi skulle galoppera igenom på ett kontrollerat sätt (säg det till Alonzo) och han laddar så mycket han bara kan och det går absolut inte att stanna och stå still för då börjar han studsa på stället och säger "-Släpp iväg mig!!"
 
Han fick ju inte springa så fort han ville men det gick undan i allafall.
 
Känner mig väldigt nöjd med detta passet för att vara så oplanerat och dessutom inställd på att rida Creon....
 
 

Kommentera här: