Gästinhopp i H4:an lördag den 24 maj - Creon

 Idag har jag ridit mitt 4:e pass för den här veckan och hästen till min tjänst heter Creon.
 
Skapligt väder ute idag också. Inte så mycket sol men ändå varmt och klibbigt.
 
Då vi hade med oss Foxen i gruppen som inte får gå på underlaget i stora och lilla manegen, hade vi nya manegen eller uteridbanan att välja på och då valde instruktören uteridbanan.
 
Det hade visst varit åska och regnat en hel del under natten så underlaget var perfekt att rida på!!
 
 
Vi började arbeta hästarna redan i skritten på volterna med att minska volterna och när vi gått en stund på den mindre volten skulle vi ställa hästarna utåt och sedan rida en volt tillbaka och sedan gjorde vi det några gånger innan vi började värma hästarna i trav. Vi höll oss på volterna på så gott som hela passet. När vi sedan skulle trava av hästarna fick vi växla mellan volt och fyrkantspår.
 
När vi skulle galoppera i högervarvet så blev han piggare och piggare ju längre jag galopperade honom så det gick undan i tempot... I vänstervarvet gick det grymt mycket bättre. Klockrena fattningar och lugn och mjuk "Alonzo-galopp" så det var bara att sitta och njuta :)
 
Är väldigt nöjd med detta passet då han kändes fin redan från början. I skrittarbetet var han fin i båda varven men i traven och framför allt galoppen var han bäst i vänstervarvet. Kan mycket väl tänka mig att rida honom på fler dressyr-/markarbetspass. Hoppningen vill jag vänta med honom för jag har sett att han kan tjuvstanna och det är inte bra för mitt självförtroende just nu när jag nyss har börjat hoppa igen på allvar.

Jag och Creon efter dagens pass :)

 
 
 
 
 

Kommentera här: