Gästinhopp i H4:an lördag den 17 maj - Valle

Jag fick ett sms i veckan av en ryttare i gruppen som jag brukar rida åt och fixa ersättare när jag inte har kunnat själv eller då när det var hoppning och jag inte hade velat hoppa själv och faktiskt glömt av det. Fick ett nytt sms på fredagen med nytt meddelande om att denne ryttare inte kan nästa lördag heller och då var det ju väldigt kort om tid att fixa ersättare så jag sa att jag tar båda passen själv. Det har jag inte ångrat en sekund! Jag är ju stallvärd på lördagarna och det är ju inte alltid det lättaste att ta ett ridpass kl 13 när sista ponnygruppen kommer in efter sitt ridpass men de verkar klara sig själva ganska bra själva.... :) 
 
Instruktören fick veta att jag skulle ersätta denna ryttaren innan hästarna delades ut så då fick jag goe Valle som min lektionshäst för detta hoppass. Super tänkte jag och var nöjd och belåten. :)
 
Jag som gjorde comeback med hoppningen så sent som i mars i år behöver ju sitta på hästar som jag känner mig trygg med och Valle är en av dom. 
 
Blev väldigt överraskad av framridningen då Valle gick väldigt fint och trevligt i formen. I vanliga fall så går han med rak hals och är allmänt stel som en planka. Det här passet gick han fint i formen och kändes allmänt mjuk och fin. :)
 
Dagens ena övning har jag ridit på tidigare som var bom på marken - klosshinder - bom på marken sedan 4 eller om det var 5 galoppsprång och sedan samma uppsättning igen. Valle var kanon på det.

Andra hoppövningen var ungefär detsamma men det var två "räcken" med 6 galoppsprång emellan och jag är lite nojjig när det gäller höjder på räckena och kände att det var för högt för mig men då sänkte instruktören ett hål men jag trodde att hon sänkte 2....

För att jag inte ska jaga upp mig genom negativa tankar så gick jag på övningen först av alla och när jag väl hoppat dessa hinder kändes det mycket bättre. Är superspänd inför första vändan och sedan kan jag slappna av och verkligen börja rida. Jag var lite allmänt stel i sadeln och spänd men det var som bortblåst när jag kom på hindren gången efter.

Som tur är, blir det hoppning igen på torsdag då jag rider med H5:an på min stallvärdsridning då jag har detta färskt i kroppen. Alltid bra att ha hoppassen nära varandra så att man inte kommer av sig med hoppningen vilket jag märkt att jag annars gör. Blir med andra ord fegare igen om det är långt mellan passen.

Är väldigt nöjd med detta passet då Valle kändes väldigt fin redan på framridningen och sedan flöt hoppningen på väldigt fint. Knät kändes faktiskt ganska bra idag och jag "vågade" rida lätt lite mer än de två senaste passen.
 
 

Kommentera här: