Stallvärdspass måndag 31 mars - Valle

Detta passet var det första av 8 som ska ridas på 11 dagar. Ska försöka uppdatera här med passen för varje dag...
 
Valle blev jag tilldelad den här kvällen och jag blev superglad för det. Kvällens övningar bestod av markarbete där det till en början var bom på marken med ett klosshinder vält till den lägsta nivån. Det var uppsatt två linjer, en på vardera långsida och ett vält klosshinder på medellinjen på kortsidan.
 
Vi började med att galoppera över serierna och räkna galoppsprång men där missade jag en del. Räknade 4 galoppsprång då det egentligen var bara 3. Hade då räknat med språnget över bommen.....
 
När alla var klara med det så skulle vi komma på samma serie igen och sedan svänga och "hoppa" klosshindret på kortsidan och direkt på nästa linje på andra långsidan. En av gångerna jag kom på detta så fick jag 5 galoppsprång i första delen av bågen och 4 i andra delen och det berodde på att jag tog kortare sväng andra halvan men hade ändå ett jämnt och fint tempo. :)
 
I slutet av passet skulle vi komma direkt in på bågen och sedan hoppa en linje som den andra markbommen nu hade blivit ett litet hinder på ca 50-60 cm. Första gången blev språnget på hindret allt annat än bra, kom över det men jag var inte riktigt i fas med hästen men på nästa försök gick det mycket bättre :)
 
Är väldigt nöjd med detta pass som var första gången som det var lite hinder i sedan jag red privatlektionen den 8 mars. Imorgon tisdag den 1 april så är det nytt ridpass med hoppning.
 
Bilderna från privatlektionen den 8 mars.
 
 
 

Kommentera här: