Onsdagspass den 12 mars med Jonna

Detta passet red jag som stand-in för en annan elev och jag är inte direkt van vid att rida på onsdagar. Har då istället varit på gymmet och tränat. 
 
Till den här onsdagen hade jag en hel del kvällar lagt mig väldigt sent så jag var ganska trött redan när jag skulle sitta upp. Går man och lägger sig närmare midnatt så får man faktiskt skylla sig själv!
 
Satt ialla fall upp på Jonna som det var ett tag sedan som jag red. Vi var nere i nya mangen där alla hästlektioner på onsdagar går då stora manegen är upptagen för hoppträning. Vi var 9 ekipage och det kändes inte ens trångt fast det var hästar överallt. När vi har nya manegen har vi 20m extra att rida på och det tycker jag behövs för de större grupperna. I stora har vi "bara" halva och då är det 24x40 vi rider på och det är ju givetvis skillnad.
 
Dagens huvudövning var 3 serpentinbågar över medellinjen. Vi skulle lägga volter i varje båge och i mittenbågen så skulle vi rida som ett varv på stora mittvolten om jag förstod övningen rätt. Det är jättelätt att slarva med en sådan här övning, dvs att man inte kommer rakt över medellinjen när man ska växla båge, Detta fick alla tänka på och som hjälp hade instruktören lagt ut bommar som vi skulle rida emellan.  
 
I slutet av passet skulle vi lägga galopp på första och sista bågen och jösses vad Jonna tände till. När vi skulle sluta med övningen så ville hon fatta galopp om och om igen och när hon inte fick det så travade hon på som 17 istället.
 
Med tanke på att jag inte ridit henne på ett bra tag så är jag nöjd med min insats.
 
 

Kommentera här: