Stallvärdspass H6 måndag 16 juni - Valle - hoppning

Den här terminens sista stallvärdspass red jag i H6:an. Förra måndagen hade gruppen önskat att de ville rida markarbete och hoppning de två sista gångerna på terminen. Självklart hängde jag på när jag fick veta detta. :)
 
Hade Jonna på markarbetet veckan innan och detta passet fick jag trotjänaren Valle som man kan lita på i alla lägen när det gäller hoppningen.
 
Passets hoppövning: Tänk först på en 20x40 bana med tillhörande bokstäver. Hindren var ett räcke på medellijen mellan C och A. En oxer mot F på diagonalen och ett räcke på den andra diagonalen vid K. På långsidan vid K hade vi 3 galoppbommar och på motsatta sidan hade vi bom på marken, klosshinder och 6½ meter framåt till en oxer. Sedan hade vi två klosshinder på en 20m volt runt räcket på medellinjen.
 
När vi skulle hoppa bana på detta skulle vi börja i vänster varv och komma på klosshindren på volten och sedan vända upp på medellinjen och hoppa räcket. Därefter snett vänster över oxern och sedan fortsätta i galopp på K långsidan och ta galoppbommarna där och sedan nästa långsida med klosshinder och oxern. Avsluta med räcket på K diagonalen och sedan första hindret igen på medellinjen fast nu från andra hållet.
 
Tyckte att detta gick bra med Valle. Behöver "bara" kunna lita lite mer på honom men det kommer med tiden. Oxrarna som jag hoppade på detta passet var högre än den oxern jag hoppade ca 2 veckor tidigare... Första språnget på det så "backade" jag hem lite för mycket men det var för att osäkerheten hälsade på mig lite grann. Ju mer jag hoppade desto säkrare kände jag mig :)
 
Är väldigt nöjd med detta passet.
 
Jag och Valle in action på ett tidigare pass....
 
 

Kommentera här: