Privatlektion i hoppning lördag 7 juni med Valle

Det var bestämt sedan en tid att jag skulle rida med en kompis på hennes privatlektion som hon rider varannan vecka.
 
Här står vi uppställda för fotografering.....
 
 
Vi började med lite framridning i alla gångarter medan instruktören ställde ut hindermaterialet som vi innan hade plockat fram.
 
Sedan började vi hoppa fram på en sax, volt runt ett annat och sedan en sax till. Dessa två hinder står på båge. När framhoppningen var klar så blev det räcke av dessa två hinder och vi hoppade dessa åt båda håll med volten runt hindret närmast bredvid. Kändes kanonbra alla språng.
 
Det fanns ett hinder på motsatta långsidan och det var en oxer som instruktören satt lite extra låg för att jag skulle våga att komma på det. :)
 
Som många av er vet så har jag varit livrädd för allt vad hoppning och bommar heter men efter en massa träning, tårar, mycket j-lar anamma och en fantastisk instruktör som peppar till tusen har jag äntligen lyckats komma dit jag är idag med hoppningen.
 
När jag skulle komma på oxern hade instruktören lagt ut 3 galoppbommar framför hindret och jag skulle fokusera på bommarna och inte på hindret. Hade innan oxern hoppat högre på räcket än vad oxern låg på nu. Tidigare hade mitt "spöke" sagt till mig att det var farligt och att jag ska avbryta anridningen. Den här gången kunde inte spöket komma så det var fritt fram att galoppera på fram till hindret och ta ett mantag och vips var jag över. Tjohoo, jag fixade det!! Jag var glad, lycklig och framförallt hade en tung "sten" fallit från mina axlar.... Kändes sååå skönt att jag äntligen klarade detta och det stärkte ju självförtroendet.
 
Oxern höjdes lite grann och jag kom på det igen utan problem. Kändes som jag inte hade gjort annat.
Efter detta var det dags för lite banhoppning. Började på bågen med volten runt hindret och sedan oxern. Sedan hindret vi rundade och avslutade med de två första hindren med volten i mitten från andra hållet. Detta kändes hur bra som helst :)
 
Nu är ju vårterminen 2014 nästan slut och med hoppningen är den helt slut men jag är anmäld till en två-dagars kvällskurs efter midsommar som jag dock står som reserv till men hoppas ändå att jag får vara med :)
 
Det blev en film från det här passet som ni når genom att klicka på bilden med mig och Valle på här nedan.
 
 
 

Kommentera här: