Ordinarie pass tisdag 17 juni - Valle (hoppning)

När jag kollade på horsemanager och fick se att jag skulle rida Valle även på detta passet så blev jag väldigt konfunderad och kände att nja, jag är väl inte så pigg på att rida dressyr på Valle så jag tänkte se om jag kunde byta häst.
 
Väntade på instruktören uppe i entrén och frågade sedan vad vi skulle göra på passet den här kvällen och då fick jag veta att det skulle bli hoppning och då blev det genast roligare att ha Valle.
 
 
Övningen för det här passet var att vi mestadels hade en sax som vi hoppade på med travbommar som låg en bit innan hindret. Först hade vi två serier travbommar och då skulle vi sakta av till skritt mellan serierna. Sedan blev den ena travserien ett hinder och då skulle vi komma på den första travserien och sedan hindret i trav. Därefter varvbyte och då skulle vi komma på hindret först och sedan ner i trav och trava över travserien och det är inte det lättaste när hästen gärna vill fortsätta i galopp efter hindret.... Vi hade oxå en travserie på diagonalen som vi skulle trava över och sedan ta saxhindret. Först låg bommarna väldigt konstigt så det inte blev någon bra sväng men efter lite korrigering så blev det bra till slut ;)
 
Sedan skulle vi hoppa studs på diagonalen på 3 klosshinder och sedan ner i trav och ta första travserien på långsidan igen. Det var inte lätt att få Valle till trav i tid till travbommarna men lyckades att få till övergången precis när han skulle ta första steget över första bommen....
 
I slutet av passet skulle vi lägga ihop detta till en bana som började med travserien och sedan saxhindret. Därefter studsserien och första bomserien som nu hade blivit galoppbomar och sedan ner i trav igen och trava över bommarna på diagonalen och saxhindret igen.
 
Nu har jag en period där jag har hoppat mycket och rädslan/spöket har tagit farväl så har det gått väldigt bra och den här instruktören som haft den här gruppen i bara ett par månader har sett mitt sug på hoppning bokstavligen skenat iväg. Hon kunde inte i sin vildaste fantasi när hon såg mig första gången hoppa ganska osäkert men jag var sugen på det tills den här gången då jag var rejält på hugget och hon hann knappt ändra hindren till varje övning innan jag hade Valle i galopp och börjat rida mot hindret.....
 
Det var superkul att få hoppa även på detta passet och då hade jag ju gårdagens hoppning färskt i kroppen och kunde rida vidare på det! Super!!
 
Två bilder på mig och Valle in action!
 
 

Kommentera här: