Ordinarie pass tisdag 10 juni - Cajsa

Den här dagen var vår ordinarie instruktör bortrest så då fick vi vikarie. En annan instruktör hade satt ut hästarna till oss och när jag kollade Horsemanager runt lunchtid stod det att jag skulle rida Salvador. Kul tyckte jag för jag gillar hästen och nu när jag är så inne i markarbetet och hoppningen blev jag genast sugen på detta med honom.
 
Kommer sedan glad i hågen till ridhuset och ska logga in i Horsemanager och kollar så att det stämmer att jag fått Salvador, får jag världens chock - Ska rida CAJSA!  Har aldrig någonsin suttit på den hästen tidigare. Jaja, det är bara att gå ner och göra iordning den "lilla" hästen på ca 170cm i mankhöjd..... Hon är med andra ord rejält stor.
 
 
Blev inget markarbete eller hoppning på detta passet men det var ju iofs tur det i och med att jag skulle rida henne.
 
Började framridningen helt basic med övergångar mellan skritt - halt och senare skritt - trav och slutligen trav med övergångar med några få skrittsteg innan man gick tillbaka i trav igen. Detta tyckte Cajsa var helt okej arbete för det var inga större protestster där. Dock kändes hon väldigt halt i början av traven och speciellt i vänster varv  och detta beror på att hon får taktmissar i traven vilket blir bättre ju mer uppvärmd hon blir.
 
Hennes galopp tyckter jag är helt okej, kändes ganska stor men å andra sidan så är det en väldigt stor häst.....
 
När framridningen var klar skulle vi börja jobba hästarna med rakriktning och böjning samt att de ska spåra rätt i detta, Detta skulle tränas på genom att rida 3 serpentinbågar över medellinjen och sedan en volt i varje båge.
 
Cajsa tyckte det var onödigt att göra det i trav och ville hellre göra det i galopp för det hade varit bekvämt. Tyckte ändå att vi lyckades bra med övningen och instruktören kunde inte se att det var första gången någonsin jag red hästen och med det i bagaget så blev jag ju väldigt nöjd med detta passet.
 
Cajsa
 

Kommentera här: