Hoppkurs med Valle onsdag 25 juni 2014

Jag hade amält mig sent till den här kursen och då hamnade jag på andra reserv. Hade då liksom ingen förhoppning om att få vara med ens en dag men det ändrades när tjejen i kansliet tog kontakt med mig och frågade om jag ville rida första dagen och självklart sa jag JA! Satte Valle/Salvador som önskehästar.
 
Inte ens när jag var på väg till ridhuset trodde jag på att jag fick rida för hur stor är sannolikheten att få komma in som andra reserv?!? Inte särskilt stor men jag lyckades visst ändå :)
 
Jag och några till var lite tidiga men vi gick ner till manegen och började bygga fram hindren vi skulle ha. (Det är ju nackdelen med hoppningen att det ska fram så mycket material) Allteftersom tiden gick kom alla som skulle vara med och hoppa så vi hjälptes åt att ställa fram allt och sedan ropade instruktören att det var dags att hämta hästarna.
 
Hästarna går på förbete på andra sidan bron i en megastor hage som de stortrivs i. Självklart gick hästarna längst bort i hagen så det var bara att knata in och hämta dom. Alonzo som en tjej skulle ha ville inte bli fångad men hon lyckades ändå att få tag i honom på något konstigt vis med en annan häst mellan sig och Alonzo. Bra gjort!
 
Efter att vi har kommit till stallet med dom, var det bara att börja göra iordning dom för ridpasset. Jag satte på en martingal på Valle så att han inte kunde köra upp huvudet alltför mycket och sen skita i mig. Tyckte att det gick bra med den på men sen efter en stund på passet så såg instruktören att det inte var några tygelstoppar på tyglarna så då fick vi raskt ta av martingalen. Det är ju inte bra att ringarna fastnar i tygelspännet. Detta hade jag missat fullständigt. Men, men det är ju sånt som händer....
 
När vi kommit upp på hästarna och värmt dom i alla gångarterna var det dags att börja kvällens övningar. Vi började så lågt som det bara går... - bommar på marken med galoppavstånd. Vi skulle rida hästana i ett ganska friskt tempo över bommarna men för min och Valles del gick det lite FÖR fort och då fick vi veta det. Gick mycket bättre gången efter.
 
Efter framhoppningen var klar, skulle vi hoppa olika linjer vi börjde med linjen med två räcken med ett galoppsprång emellan och det gick bra tycker jag. Behöver dock våga att driva på lite mer mellan hindren än vad jag gjorde men det blev bättre med det oxå :)
 
Sedan skulle vi hoppa en oxer och ett räcke med 5 galoppsprång emellan och första språnget på oxer blir jag alltid lite osäker men det blir oxå bättre med tiden. Jag har ju nyligen övervunnit min stora "oxerrädsla" så det är ju inte konstigt att man är lite osäker i början av passet.
 

Vi skulle sätta ihop alla linjerna till en bana som då blev så här: Börjar på oxern vi hoppat först och räcket med 5 galoppsprång emellan. Sedan fortsätta i vänster varv och rida snett igenom och hoppa en ny oxer och sedan på den oxern vi hoppade först. Höger varv och hoppa de två räckena som vi hoppade i början av passet med ett galoppsprång emellan. Fortsätter till nästa långsida där vi återigen vänder snett igenom på ett räcke och sedan ett räcke till. Å sedan kan man sakta av till skritt och andas..... hehehe
 
Avslutade passet med att ta ett par språng till.....
 
Detta var en fantastisk avslutning på en termin där hoppningen verkligen har blommat ut och rädslan har fått "förhinder" att hålla mig i ett hårt grepp! Det som återstår innnan jag är helt tillbaka i hoppningen är att komma upp på 80 cm som jag hoppade när jag trillade av.... Tack alla för ert fantastiska stöd och hoppas att ni vill fortsätta att stötta mig i min fortsatta framfart på hindren även under hösten.
 
Nästa planerade hopp-pass är den 1 augusti.
 
Avslutar detta inlägg med några bilder som en vän till mig har tagit.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Elina:

skriven

Ja, ibland får man luras lite! ;)

Kommentera här: