Gästinhopp i H5:an tosdag 5 juni - Creon

När jag för skojs skull kollade in Horsemanager dagen innan så var Creon uppsatt på mig och det tycke jag var helt okej då han är ganska mjuk att sitta på. Kollade igen några timmar innan ridpasset och då stod det helt plötsligt Salvador istället.  Då visade det sig att han hade gått så mycket under veckan så jag fick ta Salvador istället som hade gått mindre.
 
Vid incheckningen vid kansliet var det en lapp till mig och där hade instruktören skrivit att jag skulle ta Creon iallafall då hans andra ryttare inte kommit den här kvällen. Självklart! tänkte jag. :) Salvador är såpass studsig i traven så man måste rida lätt på honom hela tiden och Creon är som en soffa om man ska jämföra de två hästarna.
 
Vi började passet med en hel del skrittarbete där vi skulle rida hästarna raka och sedan en kvarts framdelsvändning i hörnpasseringarna. Creon lärde sig ganska snabbt att det skulle vara en vändning i varje hörnpassering så ibland började han vända före mig... Därefter var det dax för en stunds travarbete och han kändes fin men ändå ganska stel.
 
Passets huvudövning var skänkelvikning på hörnlinjen och sedan övergång till trav eller galopp. Jag tänkte redan från början att jag skulle ta galopp så jag la upp planeringen efter det. Kommer in på skänelvikningen och när jag kommer ut från den lägger jag galoppfattningen och jösses vad det gick undan! Jag kom i bakvikt i själva fattningsögonblicket för jag var inte beredd på att han skulle dra iväg så mycket.
 
Vid nästa skänkelvikning stod det bara ett ord i pannan på Creon och det var  GALOPP!! Han tyckte att det var väldigt onödigt med skänkelvikningen och fokuserade på galoppen istället. Från det att vi vände upp på hörnlinjen tills vi kom ut efteråt på fyrkanten taggade han galopp så mycket att han stod bokstavligen och studsade innan jag lättade på handen och då for han iväg som Kanonen på Liseberg (i startögonblicket på den attraktionen går hastigheten 0-75km/h på mindre än 2 sekunder). I samband med detta var jag tvingad att ta tag i Creons halsring (han har tiedermann-tygel, se bild nedan) för att jag fick känslan att det fanns en viss risk att jag kunde åka av om jag inte var med tillräckligt....
 
Resterande gångerna på den här övningen fick jag växla mellan att trava och till och med skritta en långsida för att han var så laddad.
 
Efter varvbyte gick det mycket bättre, visst var han taggad då också men här var han mycket mer med mig. Fick till superfina fattningar och jag visste att instruktören inte såg dessa så innan vi slutade passet så gjorde jag en extra fattning så att instruktören kunde kika och hon tyckte oxå att det var superbra :)  Sedan var det dax att avsluta hästarna under trav och lättridning, Tråkigt tyckte många av oss då vi precis hade "kommit igång" och fått bra flyt i övningen.
 
 

Kommentera här: