Gästinhopp i H4:an onsdag 11juni - Räbell

Även den här dagen kollade jag tidigt i Horsemanager vilken häst jag skulle rida på kvällen då jag skulle rida åt en elev som är på utlandssemester. Ska även rida åt samma elev nästa vecka. Räbell hade blivit uppskriven på mig och jag undrade hur 17 instruktören hade tänkt här..... hmmm, blir det som igår så är det ju inte säkert att jag får honom i slutändan så vi hoppas på det. Men icke sa Nicke! Räbell blev kvar på mig och det var bara att gilla läget.
 
Jag är ju med andra ord inte så förtjust i honom när det gäller dressyr då han gärna får sin energi mer uppåt än framåt. Fick dock bra "snurr" på honom på detta pass så han var faktiskt riktigt trevlig att rida.
 
Dagens huvudövning var galopparbete. Började med att fatta galopp från skritt på kortsidan och galoppera en båge utefter långsidan och högst upp på bågen blir det ju förvänd galopp. Räbell har ju vääääldigt lätt för att byta galopp så jag satt så som jag brukar göra på ex Alonzo men det funkade inte på Räbell som bytte.  Blev då beordrad att flytta bak ytterskänkeln ännu längre bak än vad jag hade den nyss.
 
Hann bara komma en gång i högervarvet innan vi skulle byta till vänstervarvet och där gjorde jag nytt försök. Det gick bättre men han bytte ändå men jag lyckades byta tillbaka igen så då blev ju instruktören nöjd :) och sa att jag gjorde ett bra jobb.
 
Nästa övning vi skulle ge oss på var att komma i galopp i höger varv och sedan vända halvt igenom och sedan galoppera långsidan ner i förvänd galopp. Första gången var jag inte riktigt med så han bytte. Andra försöket bytte han oxå men då var jag på rätt väg men tredje svängen lyckades jag hålla den förvända galoppen och blev riktigt nöjd med honom.
 
Sedan var det dags att trava av hästarna och avsluta lektionen. Därefter gick instruktören runt till var och en och gav lite feeback.  Instruktören tyckte att jag gjorde ett bra jobb med Räbell (trots att det var längesedan jag red ett dressyrpass på honom).
 
Räbell i sin box i stallet....
 
 

Kommentarer:

1 Silke:

skriven

söt häst!

Kommentera här: