Gästinhopp i dressyrspecialen och H5:an torsdag 12 juni - Cajsa och Creon

På onsdagskvällen när jag skulle stänga av datorn fick jag en fråga om jag och en kompis kunde göra gästinhopp i H5:an som vi gjorde förra veckan. Jag sa att jag tar det det gärna men ska fråga den andra personen. Detta fick jag veta så sent som 23.15.....
 
Den andra tjejen kunde inte och i och med att det är skolavslutningstider var det inte särskilt lätt att hitta en ersättare men på något vis lyckades jag ändå :) Detta var det första oplanerade passet den här kvällen...
 
När jag var på väg tillbaka från lunchen träffade jag på en elev i min gamla grupp som då frågade mig om jag kunde tänka mig att ha dennes lektion. Jag sa att jag redan skulle rida den här kvällen men vad f*n ska man rida ett pass kan man lika gärna rida två....
 
Kollade på Horsemanager för att se vilken häst jag skulle ha på framför allt andra passet och såg inget förrän jag hade kommit hem och då visade det sig att jag skulle rida Creon och när jag kom till ridhuset stod det fortfarande ingen häst på mig till första paset och då gick jag in och frågade instruktören som sa att jag skulle rida Cajsa för det var hon som den här eleven skulle rida.
 
Återigen ner till stallet och göra iordning henne för andra passet den här veckan. Här går vi ut stenhårt! Rider hästen för första gången i tisdags och nu två dagar senare rider man henne igen. Bra i och för sig då har man henne färskt i minnet och hon kändes bättre den här gången än förra men det kan ju kanske bero på att att jag börjat hitta "knapparna" på henne.
 
Vi skulle börja med att rida skänkelvikningar utefter långsidorna till en början i skritt och göra halter i skänkelvikningen. Sedan i trav och skrittövergångar i skänkelvikningen. Cajsa tyckte att jag var väldigt jobbig och protesterade en hel del genom att lätta i framändan.... Lite läbbigt tyckte  jag men det var bara att låta det rinna av och rida vidare.  På kortsidorna skulle vi självständigt lägga en volt i en högre gångart för att få lite bjudning i hästarna och här ville Cajsa göra det lätt för sig  och galoppera. Vid några tillfällen lät jag henne få galoppera och då blev hon glad och lycklig. Hon passade på vid något tillfälle att låtsas bli rädd för något och skyggade och jag kände att jag nästan var på väg av henne....
 
En stund senare skulle vi rida framdelsvändningar runt koner och det tyckte hon oxå var grymt onödigt. Då lättade hon i framändan igen och insruktören sa att jag kunde prova med att rida volter runt konerna istället för att hon inte skulle protestera så mycket.
 
Sedan var det dags för att trava av hästarna och då kändes hon jättefin :)
 
Nöjd med henne trots att det var en händelserik lektion.
 
Cajsa
 
 
 
Därefter var det hästbyte till Creon
.
 
Samma övningar denna gruppen som med förra och Creon kändes väldigt fin i formen och gjorde allt som han skulle. Lite protster var det när jag kom åt honom riktigt ordentligt men det var bara att rida vidare.
 
Skillnaden mellan dessa två grupper var att i den här senare gruppen tog vi en galopp på de båda volterna.
 
Därefter skulle vi göra framdelsvändningarna "igen" och här säger Creon att det här gjorde jag på förra passet så jag vet hur man ska göra så nu får du hänga med!  Jag säger NEJ, du gör vändningarna när JAG vill och inte när DU vill så då blev han lite sur och protesterade.
 
I övrigt kändes han kanonfin passet igenom och galoppen var nog faktiskt bäst :)
 
Creon
 
 
 

Kommentera här: