Gästinhopp i dressyrspecialen - Alonzo

Redan veckan innan när jag red med i gruppen för en annan ryttare fick jag förfrågan om jag ville rida detta passet oxå och det tackar man ju inte nej till :) Att sedan veta att den här ryttaren har tagit över Alonzo efter mig när jag slutade i gruppen gjorde det ju inte sämre, hehe..... Självfallet önskade jag honom och fick honom och jag blev väldigt nöjd,
 
Vi började med självständig framridning och när jag kom till galopparbetet testade jag honom att rida lite bogen in på honom och det fick jag till väldigt bra. Alonzo är i mitt tycke en ganska lätt häst att rida men det är väl för att jag har ridit honom nu en hel del och känner honom ganska väl.
 
 
Efter den självständiga framridningen som vi hade ganska lyxigt då vi endast var 3 elever på detta passet skulle vi rida framdelsvändningar för vänster resp. höger skänkel självständigt då hästarna väldigt snabbt brukar lära sig övningen och då brukar de vända före eleverna...  Alonzo var med mig väldigt bra på den här övningen tycker jag. När instruktören var nöjd med våra vändningar skulle vi byta övning till att rida skänkelvikningar utefter långsidan i skritt och sedan en volt på respektive kortsida i trav eller galopp. Vi fick välja själva vilket vi ville göra.
 
Första gången jag skulle fatta galopp med Alonzo i den här övningen så misslyckades jag totalt då hästen inte var med på att han FICK galoppera. Sedan fattade han verkligen galoppen så bra att han till och med taggade galopp en bra stund innan skänkelvikningen var klar så att jag vid ett tillfälle SKRITTA TVÅ VARV för att få honom att tagga ner och vänta på mina signaler. Han tycker att det är superkul att få galoppera och jag älskar hans galopp. Den är så underbart skön att sitta i :)
 
I slutet av passet så frågade jag om jag inte kunde få ta några galoppbågar utefter långsidorna och det gick bra att jag gjorde det och då var han sådär fin igen som han var när jag red mitt sista ordinarie pass i gruppen på just honom. Då som nu kunde jag rida hela vägen upp till medellinjen på bågen och han bibehöll galoppen och var superfin. Det är sådana här tillfällen som man kan njuta länge på.
 
Självklart är jag nöjd med min och Alonzos pass på denna sista ridskoledag vårterminen 2014. 
 
Får se vad det blir för ridning under sommaren. Jag är iaf anmäld till en hoppkurs den 25-26 juni så får vi se om det blir något då jag sitter som 2:a reserv.....
 
Annars får ni ha en underbart skön sommar så rapporterar jag nästa gång i början på augusti då jag ska vara med på både hopp och dressyrkurs. Rider dressyr på morgonen och hoppar på em/kvällen.
 

Jag och Alonzo i boxen....
 
 

Kommentera här: