Torsdagspasset 2 januari 2014

Det här passet som är det första den här helgen och första för 2014. Topzy blev min häst för lektionen. Vi hade en vikarie idag då ordinarie instruktör var bortrest över nyåret. Framridningen gick väldigt basic dvs att vi började med skitt – halt – skrittövergångar och sedan bytte vi ut halten mot trav dvs skritt – trav (några steg) – skritt. Vi skulle försöka få in ca 10 sådana här övergångar per varv runt fyrkanten. Sedan skulle vi ha trav som huvudgångart och göra skrittövergångar. En stund senare var framridningen klar.

 

Dagens huvudövning var skänkelvikningar på hörnlinjen och där kändes Topzy väldigt bra och hon kändes bra över lag. Nu har jag ju ridit henne ganska mycket så jag vet hur jag ska rida henne. I slutet av passet skulle vi dela upp oss på två 20m volter och en volt i taget fick göra sitt galopparbete. När ena volten var klar så skulle vi byta plats med varandra och då fick andra gänget göra sitt galopparbete. Varvbyte och första gänget fick göra sitt galopparbete i andra varvet och sedan var lektionen slut. Andra gänget fick aldrig göra sitt andra galopparbete....

 

Jag och Topzy på Klubbmästerskapet 2013

 

 

Kommentera här: