Stallvärdspass tisdag den 21 januari 2014

Det här passet blev jag tilldelad Valle då jag ska tävla honom på söndag tillsammans med Alonzo.
 
När jag stod och väntade på bussen till ridhuset blev jag upplockad av ridhuschefen som sa att det var hon som skulle ha lektionerna den här kvällen då ordinarie instruktör var sjuk.
 
När alla hade kommit upp på sina hästar och skrittat fram började jobbet med att gå in på de två stora volterna där ridhuschefen lagt ut två bommar per volt. Där skulle vi själva med hjälp av halvhalter och anpassning av tempot bestämma vart hästen skulle sätta hovarna framför bommen och inte slå i den på väg över. Inte det lättaste men jag lyckades några gånger. Sedan skulle det göras i trav... Gick ganska bra där oxå. 
 
När vi sedan skulle börja trava fram hästarna, skulle det gå undan! När jag tyckte att det gick riktigt fort på långsidorna så skulle jag "gasa" på ännu mer. Kände då att Valle kom i obalans och han slog i hovarna i varandra... Jag upplevde detta som allmänt flängit men jag är ju van vid ett mycket lugnare tempo....
 
Efter en stund skulle vi rida runt fyrkanten och ta de två bommarna på fönsterlångsidan med normalt travavstånd och där tror jag inte att vi slog i en enda gång..... 
 
Avslutade passet med galopp lite raskt då tiden rann iväg för oss och då skulle dom som ville ta bommarna på läktarlångsidan och givetvis gjorde jag det. Gick bra det oxå :) 
 
Kändes ändå ganska bra med Valle det här passet och känner mig laddad inför tävlingen på söndag!
 
 
Jag och Valle från tävlingen i september 2013 då det oxå var senast (innan detta passet) som jag satt på honom.
 
 

Kommentera här: