Stallvärdspass söndag 5 januari 2014

Även denna dag då jag red mitt stallvärdspass fick jag Alonzo som jag har blivit stormförtjust i. Det är det tredje passet på lika många dagar som jag ridit honom.

 

Dagens huvudövning var som i torsdagspasset skänkelvikningar på hörnlinjen. Vi började i skritt att allra först rida raka linjer och sedan skulle vi rida halva linjen rak och andra halvan med skänkelvikning. Sedan blev det tvärtom dvs skänkelvikning första halvan och rak linje andra halvan. Till slut var vi uppe i trav och alla skänkelvikningar gjordes i trav med nu förlängda linjer. Alonzo gick som en klocka och när han gick som bäst i skänkelvikningen kunde jag börja titta lite på de andra....

 

Galopparbetet gjordes på 20m volterna och där kändes han väldigt stark idag (lite starkare än igår) men jag hade sporrar på mig så det gjorde väl sitt till. När jag red honom i fredags så tyckte jag att jag inte orkade driva honom i galoppen då han jobbade så fint med ryggen och kom under sig ordentligt med bakdelen. 

 

Efter passet fick jag massor av beröm för fina skänkelvikningar och att hästen gick väldigt bra i formen. Är supernöjd med dessa 3 passen med den här ljuvliga hästen. Skoj att få rida samma häst så här 3 dagar i rad så att man kan jobba vidare från dag till dag. Det är ju inte särskilt vanligt när man är lektionsryttare att man kan få göra så här.

 

Alonzo

 

 

 

 

 

Kommentera här: