Stallvärdspass söndag 26 januari med Jonna

Blev tillfrågad av instruktören när jag undrade om jag kunde vara med i dressyrgänget med stallvärdspass om jag kunde rida Jonna. Det var ju ett tag sedan som jag red henne senast.  Kollat lite i bloggen och det visade sig att jag red henne senast i oktober på tävling.

Det var en väldigt rolig övning som vi hade på detta passet och det gick ut på att vi till en början skulle rida rakt upp på medellinjen och varannan gång skänkelvikning för vänster resp. höger skänkel. Tyckte att det gick ganska bra för höger skänkel men lite sämre åt höger där instruktören fick hjälpa mig lite grann.

Efter en stund skulle vi göra övningen svårare och då skulle vi göra som i grunden med skänkelvikningen i trav och istället för att följa den naturliga vägen på fyrkantspåret skulle vi vända mot väggen och tillbaka upp till ”startpunkten” igen. Inte lätt att svänga om man gjort skänkelvkningen för långt ut mot väggen… Avslutningsvis skulle vi göra vändningen i galopp… Det var inte det lättaste men fick ändå till det några gånger.

Med tanke på att jag inte har ridit henne på ett bra tag så kändes hon ändå bra. Tar ju ett tag att hitta ”knapparna” igen.

 

Jonna på sommarbete 2012

 
 
 

 

 

 

Kommentera här: