Stallvärdspass Söndag 12 januari Salvador

Till det här passet fick instruktören fria händer att sätta häst på mig och det var för att jag ska rida en privatlektion så småningom (datum långt ifrån bestämt) och valet föll på Salvador. Det var dock ett bra tag sedan som jag satt på den hästen men det kändes ändå ganska bra.

 

Jag red ju väldigt intensivt i mellandagarna och över nyår med 10 pass på 15 dagar (flyttade sista passet en dag) och kände under dessa pass att jag har förbättrat min ridning ett par snäpp. Väldigt skoj tycker jag. Nu är ju nästa steg att jag ska försöka få bort min hopprädsla men det får ta den tid det tar. Inget man ska stressa fram...

 

Det här passet inleddes med skänkelvikningar utefter långsidan och lite senare i passet när vi hade travat hästarna en stund skulle vi rida skänkelvikningarna halva långsidan och ur skänkelvikningen lite öppna och sedan en galoppfattning. På mitten av kortsidan skulle vi lägga en galoppvolt och innan vi kommer ut på spåret igen (om vi inte skulle lägga flera varv) trav igen och upprepa övningen på nästa långsida.

 

När jag skulle börja den här övningen i trav så skulle jag försöka sitta ner på Salvador (Salvis) och han var så studsig att det gick bara inte och då sa instruktören att jag kunde rida lätt en stund till i traven. Trodde först att jag skulle få rida lätt hela passet när det var trav men som tur var hade jag fel. Efter en stund så gick det att sitta på honom oxå och då hade jag ridit ”ihop” honom så bra att jag satt på hans ryggmuskler istället på ryggraden som då är mycket skumpigare.

 

Med tanke på att det var så längesedan som jag satt på honom är jag väldigt nöjd med honom!

 

 

 

 

Kommentera här: