Ordinarie pass torsdag 23 januari med Alonzo

Till detta passet fick jag min nya favorit Alonzo som jag även bestämt att jag ska tävla utom tävlan på söndag på pelhambettet. Blev att jag red på detta bett på passet.

Lugnt som vanligt i början med mycket skrittarbete och huvudövningen idag var att vi skulle rida galopparbete ur LB:2 men hade flyttat galoppvolten till kortsidan. Skrittarbete på läktarlångsidan och galoppfattning efter kortsidan. Galoppera hela långsidan och på nästa kortsida skulle vi lägga en volt på 15m diameter och när vi kom ut på läktarlångsidan var det skritt igen och skrittarbete innan det var dags för ny galopp.

Alonzo blev ju så taggad att när vi kom på kortsidan innan fattningen kände jag hur Alonzo laddade och sedan när jag smög fram med galoppskänkeln sköt han iväg som en kanonkula. Han fick då namnet Alonzo Kanonkula…. Hehe.

I slutet av övningen så tänkte jag att jag lurar honom lite och fattar ifrån trav istället och gör det ganska sent. Lyckades ganska bra med den här idén. Han fattade galoppen mycket lugnare och var mycket lugnare under galopparbetet. Han var mycket bättre i vänstergaloppen än i höger det här passet.

Är väldigt nöjd ändå med honom och att han sköt iväg som en kanonkula var faktiskt lite skoj. Är man inte beredd på att han kan göra så, kan man lätt hamna i bakvikt.

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: