Ordinarie pass Torsdag 16 januari

Efter utflykten på Salvis passet innan var jag nu  tillbaka på min favorithäst Alonzo.

Har oxå fått veta att det är dressyrtävling den 26 januari och med detta passet var det endast TVÅ ordinarie pass dit, varav det första är nu. Efter att ha pratat med instruktören under veckan bestämde vi att jag skulle prova att rida på tränsbettet (han går annars på pelhambett som man egentligen inte får tävla dressyr på) och se hur han går på det nu när han bara har gått på pelham en längre tid.

 

Huvudövningen på detta passet var serpentinbågar med volter i varje båge och det var ju bra övning när jag skulle prova ”nya” bettet på Alonzo. Han var svårare att få gå i en bra och jämn form men jag fick till det efter en stund och galoppen var han ju bara bäst i !

 

Överlag är jag nöjd med att rida på det men han viker gärna in huvudet och halsen åt vänster så att jag inte får något i den handen alls och får allt istället i högerhanden. Lite jobbigt var det iaf. Det är en otrolig skillnad mellan dessa två bett och han går mycket jämnare och stadigare på pelhambettet än på tränsbettet.

 

Har dock bestämt mig för att rida honom utom tävlan med pelhambettet och har precis bestämt mig för att rida Valle inom tävlan på tränsbett. Så som det känns nu så behöver jag inte rida honom något innan tävlingen, eventuellt "bara" rida igenom honom dagen innan men där vill jag ju egentligen rida båda två men hinner inte göra det. Antingen en häst eller ingen alls. Tar ju en stund att knoppa två hästar oxå....

 

 

 

 

Kommentera här: