Fredag 3 januari - Extra dressyrpass

Redan dagen innan såg jag vid kansliet att jag skulle rida Alonzo som har blivit min nya kärlek bland hästarna.

 

Efter sedvanlig uppvärmning i alla gångarter skulle vi påbörja dagens arbete. Vi började direkt med skrittarbete så att hästarna skulle få pusta ut lite efter framridningen genom att reptetera hörnpasseringarna från veckan innan. Efter en stund gjorde vi det i trav oxå och Alonzo kändes jättefin.

 

Sedan var det dags att ge sig på dagens huvudövning som var (även detta pass) skänkelvikning. Vi skulle rida skänkelvikningen från fyrkantspåret efter hörnpassering in till medellinjen och därefter en volt åt motsatt håll, ex skänkelvikning för höger skänkel blir volten till vänster och sedan tvärtom i andra varvet. Efter volten skulle vi rida färdigt medellinjen och sedan ut i samma varv. Byte av varv gjordes gemensamt.

 

Alonzo kändes kanon detta passet men blev något tungt att driva i galopparbetet när han jobbade på så duktigt som han gjorde. Nästa pass med honom ska jag testa sporrar på honom så får vi se hur det går med det.

Jag och Alonzo från vårt allra första pass ihop....

 

 

 

 

Kommentera här: