Stallvärdspass söndag 23 februari - Valle

Till detta passet hade jag inte en blekaste aning om vilken häst jag skulle rida och som nyfiken i en strut kollade jag direkt när jag kom till ridhuset idag vilken häst jag skulle rida fast det var ett antal timmar kvar. Valle stod det och jag tänkte: "- Okej, det här kan bli riktigt bra." Ville väl egentligen haft Salvador men Valle var som sagt helt okej oxå.
Dagens arbete var markarbete och det visade det sig att vi skulle ha en enda bomserie på 8st. Först var det trav på lite längre avstånd än normalt och sedan längdes det ytterligare lite till. Fick beröm för att jag hade bra balans i tvåpunktsitsen (som det numer heter. Fältsits är jag mer van vid...) och att jag red bra väg samt bra tempo före över och efter bomserien.
 
Problemen kom när vi skulle galoppera över bommarna som nu hade blivit några färre och lagt på galoppavstånd. Valle "sa" till mig att nu ska jag visa dig hur detta går till och sköt iväg i galopp utan att jag hann blinka. Han fick ju då fel galopp (dvs vänstergalopp i högervarv) så jag blev tvingad att lägga en volt och rätta galoppen. I slutet av serien ökade han galoppen och jag hade inte en syl i vädret. En annan gång kom vi så fort in att han trampade på samtliga bommar och jag försökte så gott jag kunde att försöka få kontakt med "kontrolltornet" men misslyckades fullständigt....
 
Tänkte då att jag skulle sitta ner i sadeln och rida i lite "dressyrgalopp" in på serien och det gick mycket bättre. Det blev mycket mer kontrollerat och kunde reglera honom lite mer än vad jag kunde innan då jag stod i tvåpunktssits emot.
 
Avslutade passet med att ha endast två galoppbommar och däremellan skulle vi "klämma in" 4 galoppsprång, vilket vi har gjort tidigare när vi hade alla bommarna framme. Den här delen av övningen gick galant och instruktören frågade hur många galoppsprång det var men jag räknade mina galoppsprång högt så att alla hörde. Är nöjd med detta passet fast Valle ville bestämma en del av tempo och när vi skulle börja galoppera.
 
 

Kommentera här: