Ordinarie pass tisdag 26 augusti 2014 - Jonna

Jag hade ingen aning om vad instruktören skulle sätta mig på för häst till det här passet och funderade på detta hela dagen och strax innan jag skulle åka till ridhuset såg jag på Horsemanager att jag ska rida Jonna som jag oxå hade ridit dagen innan och fick en kanonkänsla på. Tänkte att det skulle bli kul att se om jag kunde fortsätta rida på det arbete som jag lagt ner dagen innan.
 
Redan när jag tog tyglarna hade jag henne som i en liten ask. Var i den härliga formen direkt från början och då kände jag att det kan bli en riktigt rolig lektion.
 
Framridningen blev visst väldig jobbig för henne då hon blev supersvettig. Skummade på halsen när tygeln började nudda lite grann...ooops har hon jobbat så bra tänkte jag men så kändes hon så fin oxå, så det är väl inte så konstigt att hon blir svettig då. Undrar om hon inte till och med skummade mellan bakbenen....
 
Huvudövningen för passet var skänkelvikningar och det vet jag ju sedan tidigare att det inte är Jonnas favorit men det fick väl gå ändå. Efter hörnpassering var det skänkelvikning in till hörnlinjen och sedan rakt fram till nästa kortsida och samma sak på andra långsidan.
 
Den formen jag hade på henne i början blev inte alls lika bra på huvudövningen och blev absolut inte bättre när vi skulle rida skänkelvikningen i trav under nedsittning, Jonna är ju något studsig så det är stundtals svårt att sitta på henne och när man väl kan det så travar hon knappt.... Inte lätt det där men man får göra så gott det går. Blir nog fortsättning med henne kommande tisdag.
 
 
 
 

Kommentera här: