Måndag 25 augusti 2014 - gästinhopp i H4:an - Jonna

Det här passet red jag åt en tjej som inte kunde denna gången. Nu har jag ju ridit Valle en hel del och sa till instruktören några dagar tidigare att jag skulle vilja ha någon häst som jag inte ridit på länge och valet föll på Jonna.
 
Kul tänkte jag för jag har inte ridit henne sedan igångsättningsdagarna och då kändes hon väldigt fin. Vi var väldigt många som skulle rida i den här gruppen, nio eller om vi till och med var tio elever. Tänkte inte på att räkna alla men många var vi i alla fall.
 
Dagens huvudövning var Musse Pigg och för er som inte vet vad den här övningen är så ska jag förklara. Man börjar att rida på stora mittvolten i exempelvis i vänster varv och när man ska passera medellinjen ställer man om hästen till höger och rider en 10m volt åt höger och sedan när man kommer tillbaka till medellinjen så ställer man till vänster igen och fortsäter på stora mittvolten ett halvt varv och gör sedan likadant igen till höger. Stora mittvolten symbooliserar Musses huvud och 10m volterna symboliserar Musses öron.
 
Jonna blev superfin på detta voltarbetet och i slutet av passet gick hon i så bra form att jag hade bara tygelns vikt i handen och hon bara trampade på som bara den. När man får henne så här lösgjord så kan jag ta fram händerna som en eftergift och hon går kvar i formen. Ljuvlig känsla det där.....


 
 

Kommentera här: