H4:an tisdag 12 augusti 2014 - markarbete - Valle

Detta passet med tisdagsgänget red jag Valle. Markarbete stod på schemat och då hade jag hoppats på att det skulle vara lite klosshinder som var på högsta, eller i vart fall näst högsta höjden men icke då! De kom fram men de låg på lägsta höjden och då blir de som markbommar/cavaletti som det så fint heter....

 

Istruktören hade lagt ut bommarna som på en serpentinbåge så att man skulle trava över bommarna på medellinjen. Gick bra med Valle på den här övningen.

 

Sedan skulle vi galoppera över två bommar som låg på 15m avstånd mellan varandra på ena långsidan. Vi skulle ha in fyra galoppsprång mellan dessa två bommar och det kändes lite väl bra för Valle. Första försöket gick vi på 6 galoppsprång och sedan på 5 och därefter tänkte jag att vi får väl öka tempot en hel del och då gick det så fort att jag tyckte att det gick lite FÖR fort istället men då lyckades vi få in de där 4 galoppsprången som instruktören ville ha....

 

Som sista övning skulle vi en och en rida först serpentinbågen med båda travserierna och sedan direkt fatta galopp och sedan galoppera över de två bommarna. Jag riktade in mig på 5 galoppsprång emellan och det funkade bra fast jag kom lite fel in på första bommen och fick den mellan frambenen på Valle. Hade det varit som hinder hade han nog inte varit så nonchalant som han är på markbommar....

 

 
 
 

Kommentera här: